Svenska modeikonen elin kling lanserar nytt klädmärke

Efter flera framgångsrika designsamarbeten med bland annat H&M och Guess by Marciano är det nu dags för svenska modefenomenet Elin Kling att utöka portfoliot. Tillsammans med fästmannen Karl Lindman, känd som art director på Interview Magazine, har hon skapat det nya märket Totême.

Debutkollektionen kommer att bestå av 20 plagg och beskrivs av Kling som en blandning mellan ledig europeisk stil, sportig lyx och klassisk 70-talselegans. Färgskalan kommer att vara koncis med mestadels vitt, beige och marinblått som dominerande färger. Men även inslag av skogsgrönt och retrorött kommer att karaktärisera kollektionen. Den hängivna Klingbeundraren kan förvänta sig en mix av lyxstickade klänningar, sofistikerade och sportiga polotröjor och en del nya accessoarer.

Parets skilda bakgrunder utgör en idealisk kombination. För Elin Kling är den nya kollektionen ett naturligt steg i karriären som modeentreprenör, modell och bloggare. Tidigare har hon drivit modebloggen Style by Kling och det populära modemagasinet Styleby. 2009 fick hon ta emot Stora bloggpriset i kategorin mode. Hon är också grundare till modekanalerna Fashion NetworksNOW Manifest och FreshnetKarl Lindman har precis som Kling en lång karriär i modebranschen bakom sig. Innan han blev art director på Interview Magazine var han anställd på reklambyrån Baron & Baron, där han bland annat ägnade sig åt varumärkesutveckling och marknadsföring.

Den 5 maj 2014 kommer kläderna från Totêmes debutkollektion att finnas till försäljning i utvalda butiker. Den som vill försäkra sig om att få ta del av plaggen uppmanas hålla utkik på sajterna Net-a-porter, The Line och Totêmes egna webbplats.

Kollektionen kommer också att säljas i Nathalie Schutermans butik på Birger Jarlsgatan i Stockholm. I samlingen lyxmode hittar man också Rob Engström på Drottninggatan som säljer en arsenal av superexklusiva klockor. Bland annat nya Patek Philippe Nautilus Traveltime Chrono!