Den svenska modebranschen växer internationellt

Det verkar som om det svenska modet gör stora framgångar utomlands. Detta enligt en rapport som föreningen Association of Swedish Fashion Brands genomfört på uppdrag av Tillväxtverket och 11 andra organisationer i modebranschen.

Rapporten, som kom ut under tidigt, 2015 visade att den svenska modeindustrin hade en omsättning på 237 miljarder under 2013. Detta innebär en ökning på 3.4 procent från 2012. Tillväxten har skett hos modeaktörer stora som små. Det kan man bland annat se på att populariteten hos svenska klädbutiker som H&M blivit en stor hit utomlands, och framgångssagor som till exempel By Margarete Nudel visar att det går att lyckas även som ny aktör på marknaden.

Det som är särskilt intressant i rapporten är dock att tillväxten nästan enbart kommer från export, medan omsättningen har minskat i Sverige. Det är dock inte så konstigt när vi tittar på siffrorna; så mycket som 62 procent av omsättningen utgörs av export. Enligt rapporten är Svenskt mode särskilt populärt i våra nordiska grannländer samt Tyskland, men på senaste tiden har intresset för svenska kläder även ökat på marknader i Storbrittannien, Belgien, Nederländerna, Japan och USA.

Om den svenska modebranschens inflytande fortsätter att öka i den här takten är det nog inte långt kvar innan Sverige sätter den internationella standarden!